Aby móc jeździć samochodem po Danii należy posiadać: ważne ubezpieczenie OC, dowód rejestracyjny pojazdu i prawo jazdy.
Jeśli Twoje miejsce zamieszkania jest w Polsce, a Twój pobyt w Danii nie przekracza 185 dni w danym roku, możesz korzystać z samochodu na zagranicznych tablicach rejestracyjnych. Kopia umowy o pracę wystarczy, aby to udowodnić. W takich sytuacjach nie musisz ubiegać się o zezwolenie. Natomiast jeśli Twój pobyt w Danii przekracza 185 dni, musisz uzyskać zezwolenie Duńskiego Urzędu ds. Motoryzacji na dalsze korzystanie z zagranicznego pojazdu w Danii, albo zarejestrować swój samochód w Danii. Wniosek o pozwolenie na jazdę na obcych tablicach rozpatruje indywidualnie Urząd Skarbowy SKAT. Koszt rozpatrzenia takiego wniosku to 400 DKK. Podczas rozpatrywania wniosku nadal możesz jeździć samochodem na obcych numerach w Danii.
W terenie zabudowanym obowiązuje maksymalna prędkość do 50 km/h (a w centrum Kopenhagi 40 km/h), w terenie niezabudowanym do 80 km/h (samochód + przyczepa do 70 km/h). Na autostradach samochody osobowe mogą poruszać się z maksymalną prędkością 130 km/h (na niektórych odcinkach istnieją ograniczenia prędkości do 110 km/h).
Używanie świateł mijania podczas jazdy samochodem po Danii jest, podobnie jak w Polsce, obowiązkowe przez całą dobę.
Konieczne jest również używanie pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów. Samochód powinien być wyposażony dodatkowo w trójkąt ostrzegawczy i fotelik dla dzieci w wieku 3-6 lat. Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. Za przekroczenie limitu grożą bardzo ostre sankcje. Od stężenia 1,2 promila następuje automatyczna utrata prawa jazdy, a przy stężeniu 2 promili i więcej policja ma prawo zarekwirować samochód i sprzedać go na aukcji.
Parkowanie na miejscach parkingowych jest najczęściej bezpłatne, jednak ograniczone czasowo.
Informacje o tym ile czasu można parkować w danym miejscu są umieszczone pod znakiem parking. By móc korzystać z takich parkingów należy na przedniej szybie samochodu nakleić odpowiednią winietkę w formie tarczy zegara wskazówkowego. Winietkę można nabyć na stacjach benzynowych i w punktach informacji turystycznej. Korzystanie z niej nie jest skomplikowane – przed wyjściem z samochodu należy ustawić wskazówki na winietce tak by wskazywały bieżącą godzinę.
Oprócz bezpłatnych miejsc postojowych, w Danii znajdują się również płatne parkingi. Koszt parkowania zależy najczęściej od: dnia, tygodnia, godzin i czasu parkowania.
Poniżej znajdziecie słówka, które mogą przydać się w wypożyczalni samochodów:
- Hvor kan man leje en bil? – Gdzie można wynająć samochód?
- Hvad koster det at leje en bil med chauffør/uden chauffør? – Ile kosztuje wynajęcie samochodu z kierowcą/bez kierowcy?
- Hvor meget skal man betale per dag/per uge? – Ile się płaci za dzień/za tydzień?
- Er der andre udgifter? – Czy są jakieś koszty dodatkowe?
- Hvor stort er depositum? – Jaki jest zastaw?
- Den kan jeg godt lide – Ten mi odpowiada
Mandaty
Oto wysokości mandatów za przykładowe wykroczenia drogowe:
- nieprawidłowe parkowanie – od 510 do 650 DKK
- niezatrzymanie się przed przejściem dla pieszych – 900 DKK
- nieużywanie pasów bezpieczeństwa – 1000 DKK
- wymuszanie pierwszeństwa przejazdu – od 1000 do 1800 DKK
- przejazd na czerwonym świetle – 2000 DKK
- przekroczenie prędkości – od 500 do 7500 DKK
Jeżeli pojazd przekracza prędkość 140 km/h mandaty automatycznie ulegają podwyższeniu.
31 marca 2021 r. duński parlament przegłosował radykalne zmiany w prawie, które dotkliwie karzą kierowców, wsiadających za kierownicę pod wpływem alkoholu, oraz tych, którzy znacząco przekraczają dozwoloną prędkość. Konfiskata samochodu oraz jego zlicytowanie na rzecz państwa grozi za:
- prowadzenie samochodu przez kierowców, którzy będą mieli co najmniej 2 promile alkoholu w organizmie,
- dwukrotne przekroczenie limitu prędkości od 50 km/h, czyli np. jazda z prędkością 140 km/h na drodze z limitem 70 km/h.
Nowe przepisy nie dotyczą tylko kierowców, którzy są właścicielami prowadzonych przez siebie samochodów. Również samochody leasingowane, czy należące do firm transportowych zostaną skonfiskowane i zlicytowane. Na właścicielach tych pojazdów będzie ciążył obowiązek wyegzekwowania od kierowców wyrównania strat, które ponieśli. W przypadku ciężarówek, konfiskata dotyczy samego samochodu, nie naczepy i tym bardziej towaru.