Zastanawiasz się, jak wygląda proces rejestracji w Danii? Zapoznaj się dokładnie z poniższymi krokami.
Krok 1: Wpis do duńskiego rejestru cywilnego (Rejestr CPR)
Wszyscy mieszkańcy i pracownicy zagraniczni w Danii muszą zarejestrować się w centralnym rejestrze stanu cywilnego (CPR), aby otrzymać tak zwany „numer CPR”. Jest tworzony raz i jest ważny przez całe życie. Numer dotyczy szeregu czynności w Danii – w tym rejestracji podatkowej, wypłaty wynagrodzeń i ubezpieczenia zdrowotnego.
a) Jeśli zaczynasz pierwszą pracę w Danii i nie masz numeru CPR wystąpimy o niego w Twoim imieniu. W związku z tym potrzebujemy od Ciebie następujących dokumentów:
- Kopii dowodu osobistego (przodu i tyłu) lub kopii paszportu
- Jeżeli jesteś w związku małżeńskim: Kopia aktu małżeństwa
- Jeśli masz dzieci: Kopia aktu urodzenia Twojego dziecka / dzieci
b) Jeśli wcześniej pracowałeś lub mieszkałeś w Danii, najprawdopodobniej masz już numer CPR. Podaj nam swój obecny numer CPR.
Krok 2: Ubezpieczenie zdrowotne
Jeśli pracujesz w Danii, jesteś objęty duńskim ubezpieczeniem zdrowotnym od pierwszego dnia pracy w Danii. Otrzymujesz duńską kartę ubezpieczenia zdrowotnego (tak zwaną „kartę dla osób dojeżdżających do pracy za granicą”). Dzięki duńskiej karcie ubezpieczenia zdrowotnego możesz w każdej chwili zarejestrować się i szukać pomocy medycznej w Danii.
Abyśmy mogli ubiegać się o Twoją duńską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, potrzebujemy od Ciebie:
– podpisanego pełnomocnictwa (kopia jest dołączona do umowy o pracę)
– kopii podpisanej umowy o pracę
Co dzieje się po złożeniu wniosku o wydanie E106 (duńskie ubezpieczenie zdrowotne)? Ze względów prawnych możemy po raz pierwszy wystąpić o dowód E106 po pierwszej wypłacie. Kiedy wysyłamy wniosek, władze duńskie potrzebują do 8 tygodni na wydanie dowodu E106. Dowód E106 otrzymasz e-mailem.
Ważność ubezpieczenia zdrowotnego
W Viktech jesteś ubezpieczony od pierwszego dnia pracy. Nawet jeśli nie otrzymałeś dowodu E106, możesz udać się do lekarza w Danii, o ile jesteś zatrudniony u nas i masz numer CPR.
Jeśli otrzymasz nową umowę o pracę lub jesteś czasowo bezrobotny, będziesz potrzebować nowego dokumentu E106 w każdej nowej pracy. Procedura jest zawsze taka sama: prześlesz nam kopię aktualnej, podpisanej umowy o pracę i podpisane pełnomocnictwo, a następnie my będziemy mogli wystąpić o Twój dokument E106.