e-Boks to jedno z dwóch miejsc, w których można uzyskać dostęp do szyfrowanej poczty cyfrowej. Sprawdź jak z niego korzystać oraz jaką korespondencję znajdziesz na swoim koncie.

Dania może poszczycić się wysokim poziomem cyfryzacji. Istnieje wiele możliwości usprawnienia usług publicznych z wykorzystaniem technologii cyfrowej. System e-Boks jest tego doskonałym przykładem.

 

e-Boks to jedno z dwóch miejsc, w których można uzyskać dostęp do szyfrowanej poczty cyfrowej.

Poczta cyfrowa od władz publicznych to te same pisma, które otrzymujemy w swojej fizycznej skrzynce pocztowej, na przykład od władz lokalnych, szpitala lub SKAT.

Prywatne firmy, takie jak firmy ubezpieczeniowe i banki, również wysyłają pocztę cyfrową do swoich klientów. Mogą to być między innymi wyciągi bankowe. Różnica w stosunku do tradycyjnej poczty papierowej i e-mail polega na tym, że pocztę cyfrową należy odbierać i czytać w bezpiecznej witrynie internetowej.

Bezpieczne strony internetowe, na których można czytać Pocztę cyfrową, to borger.dk lub e-Boks.dk. Listy od władz/urzędów publicznych będziesz również otrzymywać na borger.dk/Digital Post, ale prywatne firmy przesyłają korespondencję tylko na e-Boks.dk, zatem zalecane jest używanie e-Boks. Cyfrowa poczta wysłana jest w postaci zaszyfrowanej. Oznacza to wysokie bezpieczeństwo, znacznie wyższe niż w przypadku zwykłej poczty papierowej lub e-maili. e-Boks jest dostępny również jako aplikacja mobilna.

 

Jakiej korespondencji możesz się spodziewać na swojej skrzynce e-Boks?

  • Raportów z funduszu emerytalnego
  • Rachunków za telefon i internet
  • Rachunków za energię elektryczną
  • Wyciągów bankowych
  • Odcinków wypłat
  • Zapytań i listów ze SKAT, Udbetaling Danmark, komuny, szpitali, itp.
  • Grzywien i mandatów

 

Jak założyć e-Boks i jak zacząć go używać?

Aby się zalogować, musisz mieć aktywne NemID. Adres poczty cyfrowej to www.e-boks.dk. Twoja cyfrowa skrzynka pocztowa jest połączona z numerem CPR, więc będzie aktywna nawet jeśli zmienisz adres e-mail, adres pocztowy itp. Logujesz się do e-Boksów za pomocą swojego NemID. Przewiń w dół stronę główną e-Boks, aby zmienić język na angielski (system bedzie wtedy w j. angielskim, jednak treści wiadomości i inne informacje będą nadal w języku duńskim). Jeśli korzystasz z aplikacji mobilnej na iPhonie, możesz zalogować się za pomocą faceID lub touchID.

Twoja skrzynka pocztowa e-Boks zostanie automatycznie wygenerowana, w momencie otrzymania przez ciebie numeru CPR. Dlatego logując się po raz pierwszy, możesz mieć już w skrzynce nieprzeczytane maile. Korzystanie z tego systemu jest obowiązkowe i nie ma żadnej taryfy ulgowej w przypadku nieprzeczytania ważnej korespondencji.

Aby nie przeoczyć nowej wiadomości, możesz także ustawić w systemie wysyłanie powiadomień na twój prywatny adres mailowy i numer telefonu. Różni nadawcy mają różne ustawienia, ale możesz je zobaczyć, przechodząc do e-Boks->Menu-> Powiadomienia o nowej poczcie (duń. Besked om ny post).

 

Co to jest NemID i jak je zamówić?

NemID to swego rodzaju elektroniczny podpis lub dokument potwierdzający tożsamość online. Fizycznie jest to po prostu kawałek papieru z jednorazowymi kodami. Jest on tak osobistym dokumentem jak dowód i paszport.
 
NemID to rozwiązanie, które ma ułatwić nam życie, zapewnia nie tylko możliwość samodzielnego załatwiania urzędowych formalności online (np. zmiana adresu, wypłata świadczenia urlopowego oraz emerytury, dostęp do karty podatkowej, poczty e-Boks itp.), ale także pozwala dokonywać prywatnych transakcji (np. dokonywanie przelewów oraz zakupy w internecie) w bezpieczny sposób.
 
Zazwyczaj o NemID możemy poprosić się przy okazji zakładania konta w banku lub w gminie (duń. Borgerservice, listę instytucji znajdziesz TUTAJ). Aby to zrobić będziemy potrzebowali numeru CPR oraz ważnego dokumentu tożsamości.
 
Pamiętaj, że do Twojej karty kodów oraz hasła NIE MOGĄ mieć dostępu osoby trzecie.
 
 

Del denne nyhed

Flere nyheder